Selasa, 18 Ogos 2009

Apa lagi selepas ini?

Assalamualaikum.

Alhamdullillah.

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia yang amat dicintai Rasullullah SAW, ahlul bait, para sahabat Nabi Muhammad SAW, para wali Allah, para ulama, para umara, semua muslimin dan muslimat.

Isu pemberian hak mimbina kuil Hindu oleh kerajaan negeri Selangor dalam kawasan 0.2 hektar di Seksyen 23, Shah Alam telah menimbulkan suasana kurang 'enak' di kalangan umat Islam.

Baru sahaja dimomokkan dengan isu penjualan minuman keras kepada umat Islam di Shah Alam, timbul pula isu pembinaan kuil Hindu di Seksyen 23, Shah Alam yang mana menyebabkan masyarakat setempat yang majoritinya beragama Islam berasa tidak selesa dan semakin terguris hati.

Pembinaan kuil Hindu tersebut tidak berapa sesuai kerana lokasi kuil Hindu itu terlalu dekat dengan surau iaitu lebih kurang 100 meter sahaja. Tambahan pula kuil Hindu itu terlalu hampir dengan kawasan perumahan penduduk yang majoritinya adalah umat Islam. Hanya sebilangan sahaja yang menganut agama Hindu yakni minoriti kaum India di kawasan tersebut.

Implikasi pembinaan kuil Hindu tersebut pula mungkin akan menjejaskan keharmonian masyarakat setempat. Umum mengetahui bahawa kebiasaannya kuil Hindu akan membunyikan loceng dengan kuat pada waktu-waktu tertentu dan juga selalu memainkan alunan bait-bait kepercayaan agama Hindu. Jadi hal sedemikian bakal menyebabkan rasa suasana tidak tenteram bagi masyarakat yang beragama Islam di kawasan terbabit. Seterusnya, bunyi loceng dan alunan bait-bait kepercayaan agama Hindu dari kuil Hindu tersebut akan berlawanan dengan alunan azan dan iqamah serta bacaan ayat-ayat suci al-Quran dari surau yang terletak berdekatan dengan kuil Hindu itu. Keadaan sedemikian akan menyebabkan rasa ketidakpuasan hati di antara ahli qariah surau tersebut dan penganut agama Hindu yang melaksanakan amalan agama masing-masing di surau dan kuil tersebut.

Oleh yang demikian, pembinaan kuil Hindu di kawasan 0.2 hektar di Seksyen 23, Shah Alam adalah tidak wajar dan tidak sesuai.

Kerajaan negeri Selangor perlu memikirkan semula isu tersebut dan mencari jalan penyelesaian yang memberi hak menang-menang kepada kedua-dua kumpulan agama. Ini penting supaya sebarang pertelagahan dan kekecohan dapat dielakkan terutama yang mungkin berlaku pada masa akan datang akibat daripada lokasi yang tidak sesuai.

Sekian, hanya sekelumit pendapat daripada hamba Allah yang kerdil.

---Sudah terlalu banyak pengorbanan yang telah dilakukan oleh umat Islam dan orang Melayu kepada penganut agama lain dan bangsa lain semata-mata untuk menjamin keharmonian dan kemakmuran negara---

Assalamualaikum.

Tiada ulasan: