Khamis, 3 Januari 2013

Assalamualaikum.

Alhamdulillah.

Selawat dan salam ke atas junjungan besar lagi mulia Nabi Muhammad SAW, ahlul bait, para sahabat, para wali Allah, para syuhada, para ulama, para sholihin, para umara serta muslimin dan muslimat.

Syukur kepada Allah, dengan kudratNya, kita masih hidup sebagai makhlukNya di atas muka bumi. Syukur juga dengan kurniaanNya, kita masih dapat menjadi hambaNya.

Dalam tempoh kehidupan ini, kita semakin berusia. Ada di kalangan kita yang menyambut hari lahir seolah-olah baru sahaja sampai ke dunia; tanpa disedari kita sebenarnya semakin hampir ke penghujung nyawa. Malaikat Izrail datang menziarahi kita lima kali setiap hari; kita tidak sedar akan kedatangan Malaikat Izrail disebabkan kelalaian dan kealpaan kepada perkara dunia. 

Perjalanan hidup kita tidak lama bahkan semakin cepat. Tanpa disedari kita sudah melangkah ke tahun berbeza walhal kita seakan baru sahaja melakukan sesuatu atau mengalami kejadian tertentu. Itulah masa yang sudah ditetapkan oleh Allah. Masa berlalu meninggalkan kita. Kita mesti bahkan wajib melampaui masa agar tidak menjadi orang yang rugi sepertimana yang Allah berfirman dalam Surah al-A'sr, ayat pertama berbunyi "Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian". Takutlah kita kepada kekuasaan Allah kerana firman Allah itu sangat benar; perhatikan segala tindak tanduk manusia dalam kehidupan sehari-hari, berapa lama amalan seharian dikhususkan kepada Allah? Berapa lama amalan seharian dilakukan dengan niat ikhlas kepada Allah?

Moga dengan izin Allah, kita menjadi hambaNya yang sentiasa ke hadapan dalam melakukan amal seharian (ibadah) berserta dengan niat yang ikhlas kerana Allah semata-mata.

Moga kita semua sentiasa berada dalam kasih sayang Allah dan Nabi Muhammad SAW.

Moga kita semua mendapat rahmat, berkat dan keredhaan Allah di dunia dan akhirat.

Segala yang baik daripada Allah, segala yang kurang baik daripada hamba Allah yang kerdil ini.

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan: