Khamis, 13 Ogos 2009

Isu yang tak pernah pudar

Assalamualaikum.

Alhamdullillah.

Selawat dan salam ke atas Rasullullah SAW, ahlul bait, para sahabat, para wali Allah, para ulama, para pemimpin, semua muslimin dan muslimat.

Kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria semalam amat bertepatan dengan suasana yang sedang hangat di Malaysia sekarang. Beliau telah mencadangkan agar sesiapa yang bertindak melampau dan tidak menghormati agama Islam dan kedaulatan sultan-sultan Melayu ditarik hak kewarganegaraan.

Kenyataan Tan Sri Harussani Zakaria itu sebenarnya mencerminkan pendirian tegas seorang alim ulama yang memandang suasana sekarang sebagai cubaan untuk merendahkan martabat agama Islam dan meruntuhkan institusi diraja di Malaysia.

Isu yang sedang hangat diperkatakan sekarang berkait rapat dengan tindak-tanduk segelintir ahli politik dan badan-badan tertentu yang dilihat amat melampau dan langsung tidak menjaga sensitiviti umat Islam dan orang Melayu.

Kes di negeri Selangor yang mana seorang Exco daripada DAP, Encik Ronnie Liu yang telah mengarahkan Majlis Bandaraya Shah Alam agar memulangan minuman keras yang dirampas di kedai serbaneka di Shah Alam seolah-olah ingin menunjukkan kuasanya sebagai anggota pemerintah yang biadap dan kurang ajar. Selain itu, beliau turut mencadangkan agar Pesuruhjaya PAS negeri Selangor, Datuk Hassan Ali dibuang daripada jawatannya sebagai Exco negeri Selangor kerana menegur dan mencabar tindakannya.

Di Pulau Pinang, Encik Jeff Ooi daripada DAP merangkap Ketua Staf di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang pula telah mencadangkan agar seorang daripada anggota penting di dalam kerajaan negeri Pulau Pinang dibuang jawatan dengan menuduhnya menganggotai pertubuhan Jemaah Islamiah. Encik Jeff Ooi juga telah menuduh bahawa pertubuhan Jemaah Islamiah ini merupakan sebuah pertubuhan Islam yang ekstrimis dan boleh menggugat keamanan negara.

Sikap kedua-dua pemimpin kanan DAP yang begitu lantang dan biadap terhadap agama Islam dan orang Melayu amat dikesali. Baru sahaja memegang tampuk pemerintahan selama setahun lebih di kedua-dua negeri di Semenanjung, sudah berani mengambil tindakan yang mengguris perasaan dan hati umat Islam dan orang Melayu.

Itu belum lagi memegang tampuk pemerintahan peringkat persekutuan. Jikalau DAP memegang tampuk pemerintahan negara pasti hancur orang Melayu dan agama Islam bakal dipijak-pijak oleh golongan yang anti-Melayu dan anti-Islam tersebut.

Jadi amat wajar jika kerajaan persekutuan dan Agong menarik taraf warganegara bagi sesiapa yang bersikap melampau ke atas agama Islam, sultan-sultan Melayu, dan orang Melayu.

Kisah-kisah di atas adalah secebis daripada fenomena mengejut yang sedang melanda Malaysia semenjak kebelakangan ini.

Moga umat Islam dan orang Melayu semakin sedar akan kebiadapan dan sikap kurang ajar DAP.

Moga Allah menyelamatkan umat Islam dan orang Melayu daripada terus dipermainkan dan diporak-perandakan oleh orang kafir laknatullah.

Moga umat Islam dan orang Melayu terus mempertahankan akidah dan kesinambungan kuasa pemerintahan sultan-sultan Melayu berdaulat.

Sekian.

Assalamualaikum.

Tiada ulasan: