Rabu, 25 Mac 2009

Adakah undian pemilihan PEKEMBAR telus?

Tajuk kali ini berkisar kepada perhimpunan UMNO atau nama klasiknya PEKEMBAR yang sedang berlangsung di PWTC.

Nampaknya kuasa sekelompok orang Melayu telah ditentukan pada perhimpunan UMNO. Tapi adakah penentuan itu telus dan dijalankan secara saksama?

Sebagai parti yang membela nasib agama Islam, bangsa Melayu dan negara Malaysia, seharusnya UMNO perlu dibarisi dengan pemimpin-pemimpin yang berkelayakan.

Sebagai rakyat biasa dan orang muda, saya dan hampir kebanyakan orang mahu melihat kepimpinan yang Islamik, jujur, adil, berprinsip, beretika, bijaksana, dan tawadhuk.

Sememangnya, dalam dunia akhir zaman, adalah tidak mudah untuk memdapat corak kepimpinan yang sebaik-baiknya seperti yang ada pada zaman Rasullullah SAW, para sahabat, dan zaman kegemilangan Islam yang lampau.

Sebaik-baik ciri kepimpinan ialah kepimpinan Rasullullah SAW. Adakah corak kepimpinan yang dianjurkan oleh Rasullullah SAW terkandung di dalam struktur kepimpinan umat Islam yang ada sekarang?

Jawapan yang pasti ialah TIDAK.

Jadi adalah menjadi tanggungjawab umat Islam untuk membentuk kepimpinan yang telah dianjurkan oleh Rasullullah SAW. Bukannya mengikut seperti yang dibawa oleh Barat.

Sebaik-baiknya, PEKEMBAR atau UMNO perlu bersatu dengan PAS dan PKR. Pemilihan kepimpinan perlu berasaskan prinsip musyawarah; pemimpin yang dipilih atas dasar kebersamaan tanpa ada rasa benci dan hasad.

P/S: Jika pemimpin yang dipilih masih dalam kategori "perosak agama, bangsa, dan negara", pasti "sesuatu yang tidak mustahil" akan berlaku.

-Keredhaan Allah jua matlamat mukmin-

Tiada ulasan: