Isnin, 31 Ogos 2009

Luahan hati

Assalamualaikum.

Alhamdullillah.

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia yang amat dicintai Rasullullah SAW, ahlul bait, para sahabat Nabi Muhammad SAW, para wali Allah, para ulama, para umara, semua muslimin dan muslimat.

Adalah diharapkan sesiapa yang membaca tulisan ini, tenangkan dahulu fikiran dan tidak menaruh syak wasangka.

Dalam tulisan ini, hamba ingin membawakan penghayatan terhadap suasana yang tidak adil di Shah Alam.

Sejak sekian lama masyarakat merdeka dan bebas daripada penjajahan British, semuanya hidup dalam keadaan aman dan makmur tanpa terlalu banyak masalah. Kemerdekaan Tanah Melayu yang telah dicapai 52 tahun yang lalu merupakan satu pengorbanan besar orang Melayu dan umat Islam kerana membenarkan pendatang-pendatang dari luar kepulauan Melayu seperti India dan China menjadi sebahagian daripada komposisi penduduk Tanah Melayu. Kesan daripada pengorbanan orang Melayu dan umat Islam pada ketika itu telah menyebabkan wujudnya masyarakat majmuk dan kepelbagaian bahasa, agama dan adat.

Suasana aman dan makmur yang dicapai selama ini adalah hasil manifestasi masyarakat berbangsa Melayu yang gemar bertolak-ansur dan memaafkan orang lain. Kebaikan yang dipersembahkan oleh orang Melayu sering kali disebut-sebut oleh semua orang tidak kira bangsa dan agama di seluruh dunia. Sehingga ada negara lain yang ingin mengenali orang Melayu dan mengkaji secara mendalam tentang budaya dan fahaman orang Melayu.

Tetapi sejak kebelakangan ini, kebaikan yang dipersembahkan oleh orang Melayu semakin dipermainkan dan diperkotak-katikkan oleh sesetengah pihak yang ingin mencetuskan suasan huru-hara. Pelbagai usaha dilakukan oleh pihak tertentu yang ingin menghapuskan orang Melayu di Tanah Melayu. Mereka mempertikaikan hak istemewa orang Melayu, ketinggian agama Islam, bahasa Melayu, kepimpinan Melayu, kedaulatan Sultan Melayu dan lain-lain lagi yang berkaitan isu sensitif.

Sebagai contoh, di Shah Alam, sudah beberapa isu sensitif dimainkan oleh pihak tertentu yang bertujuan mencetuskan kemarahan orang Islam.

Mari kita nilai satu daripada isu tersebut.

Penduduk di Shah Alam terutama di Seksyen 23 semakin hari semakin geram dengan suasana yang tidak enak sekarang terutama dalam isu penjualan arak dan terbaru pembinaan kuil Hindu.

Kuil Hindu yang telah dibenarkan pembinaannya oleh kerajaan negeri Selangor di sebuah kawasan berukuran 0.2 hektar di Seksyen 23 di Shah Alam. Kawasan tersebut pula amat berdekatan dengan surau yang sering diimarahkan oleh penduduk Islam yang merupakan majoriti di kawasan itu. Kuil itu berada lebih kurang 100 meter sahaja daripada lokasi surau tersebut. Jadi ini bakal menimbulkan suasana tidak harmoni di kalangan masyarakat beragama Islam di kawasan tersebut. Tidak salah dijangkakan bahawa ketegangan kaum boleh terjadi di kawasan itu pada masa akan datang akibat ketidakpuasan hati umat Islam di kawasan itu.

Terbaru, sebahagian daripada umat Islam yang tidak berpuas hati telah melakukan demonstrasi dengan berarak membawa kepala lembu di kawasan terbabit. Demonstrasi sedemikian adalah tunjuk perasaan yang hanya diterjemahkan oleh sebahagian penduduk yang mewakili majoriti umat Islam dan ianya bakal mencetus pelbagai lagi demonstrasi yang hangat jika masalah ini tidak diatasi sebaik mungkin.

Seperti yang dijangka, akan ada beberapa pemimpin yang akan mengutuk dan menempelak tindakan umat Islam membuat demonstrasi tersebut. Hamba memetik kenyataan salah seorang Naib Presiden sebuah parti (dinyatakan di dalam Utusan Malaysia bertarikh 31 Ogos 2009), beliau menyatakan bahawa tunjuk perasaan yang dilakukan oleh umat Islam tersebut adalah tidak sesuai dilakukan kerana boleh mencetuskan ketegangan. Beliau juga kesal kerana umat Islam terlalu emosi sehingga sanggup melakukan demonstrasi dengan berarak membawa kepala lembu.

Hamba menilai kenyataan Naib Presiden parti itu, memang benar demonstrasi tidak sesuai diadakan kerana tunjuk perasaan tidak dapat mengubah sesuatu keadaan bahkan mungkin menyebabkan berlaku lebih banyak keburukan.

Tetapi harus diingat bahawa selama ini, orang Melayu dan umat Islam sudah terlalu bertolak-ansur dan memaafkan orang lain sehingga boleh dikatakan bahawa orang Melayu telah dipijak-pijak oleh orang lain akibat sikap yang gemar berlemah-lembut.

Jikalau orang lain membuat demonstrasi dan tunjuk perasaan tidak pula ramai yang membantah dan mengutuk. Tetapi jika orang Melayu dan umat Islam yang membuat demonstrasi dan tunjuk perasaan ramai pula yang membantah dan mengutuk.

Sampai bila orang Melayu dan umat Islam ingin ditekan dan dipermainkan oleh pihak lain. Dewasa ini, maruah orang Melayu dan umat Islam semakin tercalar. Pihak lain yang sudah mengkaji kekuatan dan kelemahan orang Melayu dan umat Islam di Tanah Melayu sedang cuba memainkan sentimen yang akan menyebabkan orang Melayu dan umat Islam terkubur ke bumi Tanah Melayu.

-Penyatuan orang Melayu dan umat Islam di Tanah Melayu merupakan kunci utama untuk mencegah ketegangan dan ketidak-adilan-

-Pihak tertentu menggunakan perpecahan orang Melayu dan umat Islam untuk menghuru-harakan suasana Tanah Melayu-

Hamba mohon maaf kepada pihak yang terasa hati dengan tulisan ini.

Moga Allah memberi kekuatan kepada umat Islam di seluruh dunia terutama di Tanah Melayu untuk bersatu padu dan menegakkan ajaran agama Islam yang syumul berteraskan al-Quran dan as-Sunnah.

Sekian.

Assalamualaikum.

Tiada ulasan: