Beberapa orang sahabat mengesyorkan agar saya menonton video khutbah Tuan Guru Nik Aziz yang menyentuh tentang Maulidurrasul, dan sanggahan kepada khutbah tersebut oleh Syeikh Nuruddin al-Banjari. Hendak memakukan mata dan memasang telinga untuk menonton video-video itu ketika tidak sihat begini agak sukar. Dikhuatiri ada isi-isi penting yang saya terlepas pandang. Alhamdulillah syukur, sempat juga saya menontonnya semalam sekali lalu.
Setelah meneliti isi kandungan kedua-dua khutbah, secara peribadi saya memandang hujah-hujah Syeikh Nuruddin secara keseluruhannya adalah lebih kuat.
POKOK PERSELISIHAN
Tuan Guru berpendapat sambutan Maulidurrasul tidak ada apa-apa hubungan dengan kita. Antara hujahnya, Nabi Muhammad hanya ada hubungan dengan manusia lain hanya setelah berusia 40 tahun, iaitu selepas turunnya wahyu.
Bagi Tuan Syeikh pula, hubungan Rasulullah dengan manusia lain dan agama Islam bermula lebih awal daripada itu, malah sejak kelahirannya.
Berdasarkan formula di atas, jika Tuan Guru mengajar sirah, maka pelajaran sirahnya akan bermula pada hari Nabi menerima wahyu. Itulah yang sepatutnya berlaku jika dia berpegang dengan kata-katanya.
Jika Tuan Syeikh mengajar sirah pula, beliau akan memulakan pelajarannya sejak Nabi belum menerima wahyu lagi.
Jadi, kepada sesiapa yang pernah menghadiri kuliah sirah Tuan Guru, anda boleh menilai sendirilah.
KATA SAYA YANG DHAIF
Sirah bermula sebelum Nabi menerima wahyu. Sekiranya baginda tidak menunjukkan nilai-nilai murninya selama berpuluh tahun sehingga digelar ‘al-Amin’, kemungkinan besar semasa permulaan dakwahnya tiada siapapun yang mahu memeluk agama Islam.
Bayangkan, seorang biasa yang tidak punya kelebihan apa-apa tiba-tiba mengaku jadi wakil Tuhan di bumi, siapa hendak percaya? Memang boleh dapat penyokong tetapi masanya sangat panjang dan pengikutnya tidak seramai mana.
Tetapi, selama 39 tahun baginda membina hubungan dengan masyarakat sekeliling hingga menjadi orang yang terpercaya, dengan pantas hati-hati manusia tertawan. Bagaimana orang-orang yang waras hendak menolak kerana dia ‘Al-Amin’! Dalam keadaan baginda ‘Al-Amin’ pun majoriti Quraisy menentangnya, apatah lagi jika dia bukan ‘Al-Amin’!
Kalau selepas menerima wahyu baru dia hendak membina gelaran ‘Al-Amin’…….
UJIAN BUAT PEJUANG
Bayangkan anda di tempat Syeikh Nuruddin. Anda menyedari ada yang tidak kena dengan isi khutbah Tuan Guru. Apa tindakan anda?
Jika anda mendiamkan diri sahaja, anda tidak ubah seperti kebanyakan kaum Salafi Wahabi. Oleh kerana yang berkata itu Dr. Asri, walau sebesar mana salahnya akan ditakwil supaya nampak tidak salah. Oleh kerana yang berkata itu Dr. Azwira, walau sebanyak mana penipuannya maka anda akan mengatakan, “Alah, isu kecil aje ni. Tak payah nak panjang-panjang. Banyak lagi kerja agama boleh kita buat.” Oleh kerana yang berkata itu Syeikh Albani, anda tidak mahu ulas kesalahannya lalu berkata, “Ini hal para ulama. Kita orang boasa tak payah ambil tahu.”
Oleh kerana yang berkata itu Tuan Guru Nik Aziz, maka Syeikh Nuruddin pun kenalah diamkan saja kelemahan ataupun kesalahan yang disebarkannya. Begitukah?
Jika anda menilai semula isi khutbah tersebut dan menyebarkan pembetulan tentangnya, ketika itu anda akan dicop sebagai tidak hormat Tuan Guru, sengaja hendak cari masalah, hendak tunjuk pandai, cuba menyebarkan ajaran dari seberang dan sebagainya, walaupun anda memperkatakan perkara yang hak.
Pusing-pusing, diam pada kesalahan pun anda dikutuk, bersuara atas kebenaran pun anda dikutuk. Anda pilih yang mana?
SAMBUT HARI WAHYU
Kata Tuan Guru, hendak sambut hari lahir Nabi boleh (bukanlah bidaah ke neraka maksudnya) tapi lebih baik sambut hari dapat wahyu kerana ketika itulah bermulanya hubungan Nabi Muhammad dengan kita semua. Cadangan ini sudah lama saya dengar dalam kaset-kaset ceramah Tuan Guru. Cadangan yang baik juga.
Cuma nanti jangan pula ada yang hendak menyambut hari kewafatan Rasulullah dengan alasan bergembira atas sempurnanya agama Islam sudahlah. : )
KOREK TELINGA
Pernah seorang ilmuan agama (Mufti Saudi ke sape ntah, lupa dah) memfatwakan tidak batal puasa jika mengorek telinga. Dato’ Nik Aziz menyokong fatwa ini. Antara alasannya adalah kerana lubang telinga tidak berhubungan dengan perut. Saya guna fatwa ini walaupun banyak teman-teman tidak bersetuju. : ) Lagipun sebenarnya, telinga saya ada masalah sikit. : )
PENDEK KATA
Saya tidak bersetuju jika dikatakan Maulidurrasul ‘tidak ada apa-apa kaitan dengan kita’
Hasil tulisan dikreditkan kepada (syeikhnuruddin.blogspot.com)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan