Sabtu, 22 November 2008

Amaran: Aqidah Takfir

AKIDAH TAKFIR!

Cover Depan Himpunan Karya 'Syeikh al-Islam Muhammad bin Abd Wahhab"

Kitab: MU'ALLAFAAT SYEIKH MUHAMMAD BIN ABDUL WAHHAB.
CETAKAN: JAMI'AH UMMUL QURA MAKKAH AL-MUKARRAMAH.
BAHAGIAN KELIMA: AR-RASAIL ASY-SYAKHSIYYAH.
MUKASURAT: 186-187.


Jika anda masih ragu-ragu tentang ajaran Wahhabiy. Ikutilah paparan Akidah Takfir yang diambil dari karangan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab bin Sulaiman bin Ali sendiri. Yang lebih mesranya dikenali dengan dengan Anak Pak Wahhab atau sinonim dengan jenama 'Wahhabiy" oleh abangnya: Syeikh Sulaiman bin Abd Wahhab, SS Mantan Mufti al-Syafi'iyyah di Makkah : Syeikh al-Sayyid Ahmad Zaini Dahlan, Ulamak Ulung Mazhab al-Hambali : Imam Ibn 'Abidin dan ramai lagi dikalangan ulamak muktabar.


Istimewa untuk anda semua, kami bawakan : Teks berbunyi :


" DARIPADA MUHAMMAD BIN ABDUL WAHHAB KEPADA ORANG ISLAM YANG SAMPAI KEPADANYA KITAB AKU INI : ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAH WABARAKATUH...


"AKU MEMBERITAHU KEPADA KAMU SEMUA MENGENAI DIRIKU DAN DEMI ALLAH YANG TIADA TUHAN MELAINKAN DIA, BAHAWA SESUNGGUHNYA AKU TELAH MENUNTUT ILMU DAN AKU PERCAYA BAHAWA ADA YANG MENGANGGAP AKU MEMPUNYAI ILMU MA'RIFAH TETAPI KETAHUILAH SESUNGGUHNYA AKU SEBENARNYA PADA WAKTU ITU TIDAK MENGETAHUI LANGSUNG MAKNA LA ILAHA ILLALLAH (TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH), DAN AKU TIDAK TAHU LANGSUNG MENGENAI AGAMA ISLAM SEBELUM INI BEGITU JUGA GURU-GURUKU TIDAK ADA SEORANG PUN DIKALANGAN MEREKA MENGETAHUI MAKNA LA ILAHA ILLALLAH (TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH)."

..."BARANGSIAPA YANG MENDAKWA KONONNYA ULAMA MENGETAHUI MAKNA LA ILAHA ILLALLAH (TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH) ATAUPUN MENDAKWA ULAMA ITU MENGETAHUI MAKNA ISLAM SEBELUM WAKTU INI ATAUPUN MENDAKWA ULAMA ANTARA MEREKA MENGETAHUI MAKNA LA ILAHA ILLALLAH MAKA SESUNGGUHNYA ORANG ITU TELAH MENIPU DAN BERDUSTA ".


Ulasan :

1) Kenyataan SMAW amat merbahaya kerana secarat terangan mengandungi doktrin Takfir ulamak dan umat Islam. Buktinya, beliau sendiri mengakui bahawa sebelum dari menuntut ilmu, dia sendiri tidak langsung mengetahui makna لا إله إلا الله Beliau juga memperakui bahawa beliau sebelum itu tidak mengetahui langsung hal-ehwal yang berhubung dengan agama Islam. Ketahuilah bahawa kenyataan ini bukan sekadar gambaran tauhid @ akidahnya...bahkan seakan menafikan kesahihan pegangannya sendiri.


2) Tidak cukup dengan menggambarkan perihal dirinya, beliau (SMAW) mendakwa bahawa Guru-gurunya juga tidak mengetahui langsung maksud لا إله الا الله . Sedangkan guru-gurunya seperti Syeikh Muhammad Hayat al-Sindi dan lain-lain merupakan barisan ulamak terkenal pada waktu itu. Dan tidak seorangpun yang mempertikaikannya kecuali dari kenyataan di atas.


3) Pada rangkap yang terakhir, beliau kembali mengulangi penegasan bahawa para ulamak tidak mengetahui makna syahadah @ makna Islam sebelum ini. Kenyataan ini menjustifikasikan bahawa zaman sebelum beliau (kecuali zaman al-Salaf al-Soleh) merupakan zaman syirik, bid'ah dan khurafat. Atas alasan golongan ulamak tidak mengetahui secara benar makna Islam dan tauhid. Na'uzubillah!


4) Kesimpulannya, berdasarkan kepada penegasan di atas, penafian SMAW bahawa ulamak @ umat ini tidak memahami Islam dan tauhid secara automatik mengklasifikasi mereka dibawah paras syirik dan keadaan sesat barat. Justeru, tidak hairanlah jika golongan ini menyemarakkan api perjuangan dengan motto : Membasmi syirik, bid'ah dan khurafat. Akhirnya, sanggup berperang sesama umat Islam melebihi 2oo tahun lamanya atas nama ' jihad fi sabilillah..."


5) Ini adalah salah satu bukti eksklusif tentang bahaya pemikiran Takfir dari pengasas fahaman/Gerakan Wahhabiy yang dimasyurkan dengan gelaran Syeikh al-Islam ini. Tidakkah itu semua adalah fitnah terhadap Islam, ulamak Islam dan umat Islam keseluruhannya. Justeru, Katakan tidak kepada fahaman pelampau Wahhabiy.

Tiada ulasan: