Isnin, 23 Jun 2008

Multaqa Ulama Di Puncak Bogor (Al-Fanshuri)

Sejak terbaca akan khabar berita tentang siri lawatan al-‘Allamah al-Musnid al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz pada bulan Januari 2008 ke Indonesia, di website Majelis Rasulullah kelolaan al-Habib Munzir bin Fuad al-Musawa, hati kecil ku teramat rindu untuk mengikuti program bersama dengan Habib Umar. Walaupun beliau akan datang ke Malaysia, namun kurasakan begitu lambat sekali. Entahkan sempat bertemu entahkan tidak …. Namun apa dayaku yang ngak punya apa-apa ini … harga tiket saja sudah hampir RM400 .. cukup untuk belanja rumahku untuk 2-3 bulan. Itu belum masuk perbelanjaan lain. Dek kerana hati ini begitu kuat untuk menenui Habib Umar maka aku bermunajat kepada Allah memohon moga-moga aku bersempat bertemu beliau samada di Indonesia atau di Malaysia. Aku sangat rindu menatap wajah beliau …. Rindu untuk mendapat doa dan nasihat dari beliau .. aku bermunajat dan terus bermunajat …..kerana desakan hati sungguh kuat terasa …… Allah Maha Berkuasa Atas Segala Sesuatu. DIA memberi rezqi kepada sesiapa yang dikehendakiNYA. Beberapa hari selepasnya, maka sungguh tak kuduga, seorang hamba Allah telah menaliponku bertanyakan apakah kau mau ke Indonesia menjadi pengiring/pembantu Syaikh Ahmad Fahmi Zamzam, ke Majlis Multaqo Ulama bersama Habib Umar di Bogor, dimana segala perbelanjaan ditanggung oleh hamba Allah tersebut. Allahu Allah … ibarat orang mengantuk disorongkan bantal. Allahu Allah …. Hanya Allah sahajalah yang tahu bagaimana perasaanku. Tak dapat kugambarkan. Sebak dadaku apabila menerima tawaran tersebut … airmata mengalir deras … Allah mendengar rintihan hati kecilku … DIA memaqbulkan keinginanku. DIA MAHA BErkuasa ATAS Segala Sesuatu. DIA Memberi reqzi kepada sesiapa yang dikehendakiNYA. Allahu Allah. Apalagi yang nak kukatakan …. Bertemu dengan ulama, terlebih lagi ulama ahl bait merupakan suatu ni’mat bagiku ….Sungguh aku mencintai mereka kerana cintaku kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Merekalah pernghubung aku kepada baginda Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Teringat aku akan sepotong hadits sebagaimana yang terdapat didalam kitab Kanzul Ummal Kanz al-'Ummal fi Sunan al-Aqwal wa al-Af'al oleh al-Allamah 'Alauddin Ali al-Muttaqi bin Hisam ad-Din al-Hindi [wafat 975 H], Rasulullah صلى الله عليه وسلم:

أربعة أنا لهم شفيع يوم القيامة المكرم لذريتي، والقاضي لهم حوائجهم، والساعي لهم في أمورهم عندما اضطروا إليه، والمحب لهم بقلبه ولسانه


Maksudnya: 4 golongan dimana aku menjadi syafi’ bagi mereka iaitu yang menghormati zuriatku, yang memmenuhi keperluan mereka, yang membantu urusan mereka sewaktu diperlukan dan yang mencintai mereka dengan hatinya dan lisannya.

Maka dipendekkan cerita maka pada jam 9.50pagi, 21 Januari 2008, berangkatlah aku mengiringi Syaikh Fahmi Zamzam dan Tuan Haji Yaakub ke Indonesia. Kami mendarat di lapangan terbang Soekarno-Hatta pada jam 11.00pagi (waktu Indonesia). Sesampai disana, Pak Yusuf sudah siap menunggu kami. Dan kebetulan al-Fadhil Ustaz Tengku Fauzy dari Singapura juga sampai pada masa yang sama. Maka kami berempat terus dibawa ke Yayasan Fakhriyyah yang terletak di Ciledug, Tenggerang, Banten. Pengasuh Yayasan ini adalah al-Habib Jindan bin Novel (Naufal) bin Salim bin Ahamd bin Jindan bin Syaikh Abu Bakar bin Salim [gambar diatas Ust Azian, Habib Jindan dan Tuan Haji Yaakub]. Jemaah dari Malaysia yang sampai pada hari yang sama tapi dengan penerbangan lain adalah al-Habib Sayyid Hussin al-Juneid. Manakala al-Habib Sayyid Hussin al-Juneid, al-Fadhil Ustaz Azian (Imam Masjid al-Falah, USJ), al-Fadhil Ustaz Azhar Hashim at-Tarimi dan Tuan Haji Rashid, sudah sampai kesini sejak dari hari Sabtu. Sewaktu kami tiba di Yayasan Fakhriyyah, mereka tiada disana kerana mengikuti beberapa program Habib Umar. Beruntunglah mereka!

(Dari kanan - Tuan Haji Yaakub, al-Fadhil Ustaz Tengku Fauzy, al-Fadhil Syaikh Fahmi Zamzam dan al-Habib Sayyid Abdullah al-Junaid - Sedang berehat sambil berbual di Yayasan Fakhriyyah - Habib Jindan)

Maka dipendekkan cerita maka pada jam 9.50pagi, 21 Januari 2008, berangkatlah aku mengiringi Syaikh Fahmi Zamzam dan Tuan Haji Yaakub ke Indonesia. Kami mendarat di lapangan terbang Soekarno-Hatta pada jam 11.00pagi (waktu Indonesia). Sesampai disana, Pak Yusuf sudah siap menunggu kami. Dan kebetulan al-Fadhil Ustaz Tengku Fauzy dari Singapura juga sampai pada masa yang sama. Maka kami berempat terus dibawa ke Yayasan Fakhriyyah yang terletak di Ciledug, Tenggerang, Banten. Pengasuh Yayasan ini adalah al-Habib Jindan bin Novel (Naufal) bin Salim bin Ahamd bin Jindan bin Syaikh Abu Bakar bin Salim. Jemaah dari Malaysia yang sampai pada hari yang sama tapi dengan penerbangan lain adalah al-Habib Sayyid Abdullah al-Juneid. Manakala al-Habib Sayyid Hussin al-Juneid, al-Fadhil Ustaz Azian (Imam Masjid al-Falah, USJ), al-Fadhil Ustaz Azhar Hashim at-Tarimi dan Tuan Haji Rashid, sudah sampai kesini sejak dari hari Sabtu. Sewaktu kami tiba di Yayasan Fakhriyyah, mereka tiada disana kerana mengikuti beberapa program Habib Umar. Beruntunglah mereka!

Sementara untuk menunggu program seterusnya disebelah malam, kami mengambil peluang untuk berehat dek kerana keletihan dengan kesesakan lalulintas di Jakarta. Sebelah petangnya Habib Jindan sebahagian rombongan Malaysia tiba. Sebelum berangkat ke Majlis Habib Umar di Masjid al-Munawar, kami telah diraikan oleh Habib Jindan. Alhamdulillah …… sejuk mataku memerhatikan kejernihan wajahnya. Allahu Allah ……….

Sebelah malamnya kami berangkat ke Masjid al-Munawar dimana program bersama Habib Umar diadakan oleh Jemaah Majlis Rasulullah pimpinan Habib Munzir al-Musawa. Allahu Allah …. Pertama kali aku melihat lautan manusia menghadiri majlis maulid … hampir 40,000 hadirin yang majoritinya adalah anak-anak muda …. MasyaAllah. Hatiku sebak melihat sambutan yang begitu besar.... Lautan anak muda. Rasanya susah untuk melihat majlis maulid yang dihadiri oleh ribuan manusia …. Bahagian dalam masjid, tingkat atasnya, kawasan luarnya penuh sesak dengan para muhibbin …. Kesesakan lalu-lintas berbatu-batu … Allahu Allah. Satu perkara yang kuperhatikan bahwa mereka sangat menghormati para ahl bait terutama ulamanya.

(Habib Umar sedang menyampaikan ceramahnya dan diterjemahkan oleh Habib Ahmad bin Novel [adik kepada Habib Jindan])

Ya! Memang kita dituntut untuk menghormati bahkan mencintai ahlul bait. Bukankah, panutan kita, al-Imam asy-Syafie ada menyebut didalam syairnya:

ياآل بيت رسول حبكم - فرض من الله في القرآن أنزله
يكفيكم من عظيم القدر أنكم - من لم يصل عليكم لا صلاة له

Wahai ahli bait Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) kecintaan kepada kalian
Kewajipan dari Allah yang diturunkan dalam al-Quran
Cukuplah bukti betapa tinggi nilai martabat kalian [dimana]
Tiada sempurna sholat tanpa sholawat kepada kalian

Tersebut juga didalam asy-Syifa bi Ta’rifi Huquq al-Mushtafa oleh al-Qadhi ‘Iyadh رحمه الله berkata: Dan termasuk tanda mencintai Nabi صلى الله عليه وسلم adalah mencintai orang yang dicintainya. Mereka adalah keluarganya (keturunannya) dan para shahabatnya dari kalangan muhajirin dan anshar.Bahkan Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah memerintahkan kita untuk berpegang dengan bimbingan mereka.

(Habib Umar sedang berdoa. Saat ini terdengar tangisan mereka yang mengaminkan doanya)

Dalam sepotong hadits Baginda صلى الله عليه وسلم bersabda:

حَدَّثَنَا ‏ ‏عَلِيُّ بْنُ الْمُنْذِرِ الْكُوفِيُّ ‏ ‏حَدَّثَنَا ‏ ‏مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ ‏ ‏حَدَّثَنَا ‏ ‏الْأَعْمَشُ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏عَطِيَّةَ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَبِي سَعِيدٍ ‏ ‏وَالْأَعْمَشُ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ ‏ ‏رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ‏ ‏قَالَا ‏ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي أَحَدُهُمَا أَعْظَمُ مِنْ الْآخَرِ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنْ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَعِتْرَتِي أَهْلُ بَيْتِي وَلَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ فَانْظُرُوا كَيْفَ ‏ ‏تَخْلُفُونِي ‏ ‏فِيهِمَا ‏ قَالَ ‏ ‏هَذَا ‏ ‏حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ

Haddatsana[1] Ali bin Mundzir al-Kufi, Haddatsana Muhammad bin Fudhail, Haddatsana al-A'masy, dari 'Athiyyah, dari Abi Sa'id dan al-A'masy, dari Habib bin Abi Tsabit, dari Zaid bin Arqam رضي الله عنهما yang berkata: 'Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah bersabda, 'Sesungguhnya aku tinggalkan padamu sesuatu yang jika kamu berpegang teguh kepadanya nescaya kamu tidak akan tersesat sepeninggalku, yang mana yang satunya lebih besar dari yang lainnya, yaitu Kitabullah, yang merupakan tali penghubung antara langit dan bumi, dan 'itrah ahlul baitku. Keduanya tidak akan pernah berpisah sehingga datang menemuiku di telaga. Maka perhatikanlah bagaimana kamu memperlakukan keduanya. [Hadits riwayat imam at-Tirmidhi. Beliau berkata hadits ini hasan ghorib]

Manakala didalam Musnad Imam Ahmad ibn Hanbal, terdapat beberapa hadits mengenai perintah untuk berpegang kepada mereka, antaranya:

حَدَّثَنَا ‏ ‏ابْنُ نُمَيْرٍ ‏ ‏حَدَّثَنَا ‏ ‏عَبْدُ الْمَلِكِ يَعْنِي ابْنَ أَبِي سُلَيْمَانَ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏عَطِيَّةَ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ ‏ ‏قَالَ ‏ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ ‏ ‏الثَّقَلَيْنِ ‏ ‏أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ الْآخَرِ كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنْ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ‏ ‏ وَعِتْرَتِي ‏ ‏أَهْلُ بَيْتِي أَلَا إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ- مسند أحمد

Haddatsana Ibn Numair, haddatsana ‘Abdul Malik, yaitu Ibn Abi Sulaiman, dari 'Athiyyah, dari Abi Sa'id al-Khudri, beliau berkata, Telah bersabda 'Rasulullah صلى الله عليه وسلم : Sesungguhnya Aku telah tinggalkan kepada kalian dua pusaka, yang mana salah satunya lebih besar dari yang lainnya, yaitu Kitab Allah عزوجل , yang merupakan tali penghubung antara langit dan bumi, dan 'itrah ahlul baitku. Ketahuilah, sesungguhnya keduanya tidak akan pernah berpisah sehingga datang menemuiku di telaga.

Sekadar bawa 2-3 potong hadits untuk menunjukkan kemuliaan para ahlul bait. Maka sayogialah kita mendatangi atau menghadiri majlis-majlis mereka (ulama’ ahlul bait) seandainya mereka menjejakkan kaki kebumi Malaysia. Janganlah kita percaya dengan dakyah-dakyah, tuduhan dan fitnah yang dilemparkan oleh mereka yang membenci ahlul bait sepertimana yang pernah diucapkan oleh seorang mufti diutara tanah air. Janganlah turut bersekongkol dengan mereka yang merendah-rendahkan para ulama’ ahlul bait.

Namun perlu diingatkan bahwa kecintaan kita kepada ahlul bait bukannya sepertimana kecintaan golongan syiah kepada mereka. Syiah menyintai mereka, tetapi dalam masa yang sama membenci para shahabat. Kecintaan syiah kepada mereka adalah cinta palsu. Kupetik coretan saudaraku, Sidi Abumuhd di blognya:

Sungguh kecintaan kepada ahli bait tidak dapat bersama dengan kebencian kepada para sahabat. Cintakan ahli bait bererti kita kena turut mencintai para sahabat. Inilah pesanan Imam Ali رضي الله عنه:

لا يجتمع حبي و بغض ابي بكر و عمر

Tidak akan berhimpun kecintaan kepadaku dan kebencian kepada Abu Bakar dan 'Umar.


Maka orang yang mengakui cintakan ahli bait, cintakan Imam Husain, cintakan Imam 'Ali, sedangkan dalam masa yang sama membenci Sayyidina Abu Bakar, Sayyidina 'Umar dan sahabat yang lain رضي الله عنهم , kecintaannya itu adalah palsu. Justru kecintaan kepada ahli bait Junjungan dan para sahabat baginda adalah daripada keimanan, bahkan menjadi perkara pokok dan asas dalam Islam sebagaimana dinyatakan dalam satu hadits yang diriwayatkan oleh Ibnu an-Najjar dalam tarikhnya di mana Imam Hasan رضي الله عنه menyatakan bahawa Junjungan Nabi صلى الله عليه وسلم. bersabda:-


لكل شيء اساس و اساس الإسلام حب اصحاب رسول الله صلى الله عليه و سلم و حب اهل بيته

"Setiap sesuatu itu ada asasnya, dan asas Islam adalah kecintaan kepada sahabat-sahabat Rasululah صلى الله عليه وسلم dan kecintaan kepada ahli bait baginda."

Allahu ... Allah, maka di manakah dasar dan asas bagi Islamnya seseorang yang hatinya membenci para sahabat dan ahli keluarga Junjungan.


Bahkan berdasarkan risalah yang diutuskan kepada Rabithah al-Alawiyyah di Indonesia. Risalah ini ditanda tangani oleh 27 orang ulama’, munsib dan tokoh-tokoh keluarga Abi Alawi di Hadramaut dan al-Haramain [antara yang menandatanganinya adalah al-Habib Salim bin Abdullah asy-Syathiri, al-Habib Zein bin Ibrahim bin Smith, al-Habib Ali Masyhur bin Muhamad bin Hafidh, al-Habib Umar bin Muhamad bin Hafidh] Para saadah ba’alawi telah memberi peringatan seperti berikut:




Dan kami menegaskan kepada saudara-saudara mengenai urusan seputar Rabithah Alawiyah agar tetap kukuh dan istiqamah di atas asas, aturan-aturan dan landasan yang telah disusun oleh para pengasas dan pengurusan Rabithah Alawiyah terdahulu yang berjalan di atas thariqah Ahlu Sunnah Wal Jamaah, mengikuti madzhab yang empat (Hanafi, Maliki, Syafi’i dan Hanbali) dan jalan al-Asy'ariyah yang suci.


Keluarga Abi Alawi adalah bahagian yang tidak terpisah dari golongan yang terbanyak dari umat (as-Sawaadil ‘Adzhom) iaitu dari golongan Ahlu Sunnah Wal Jamaah, dan mereka dalam i'tiqad, berpegang kepada manhaj al-Asy'ariyah dan dalam masalah furu' (fiqih) berpegang kepada madzhab al-Imam Muhammad bin Idris asy-Syafi’i al-Muttholibi, serta berjalan diatas manhaj tasawuf yang suci, jauh dari bid'ah-bid'ah dan penyimpangan. Maka hati-hatilah untuk merubah sesuatu dari apa yang telah mereka tetapkan atau menyimpang dari jalan dan aturan-aturan mereka, atau mengganti dengan manhaj selain manhaj mereka, walaupun bagaimana bentuknya.

Maka inilah buktinya bahwa para ulama ahlul bait adalah mereka yang berpegang kepada aqaidah ahlus sunnah wal jamaah. Mereka bukannya syiah. [kerana ada seorang Mufti di utara sana serta kuncu-kuncunya… mengatakan bahwa mereka ini syiah. Allahu Allah. Satu pembohongan dan fitnah yang besar]

Kembali ke cerita di Masjid al-Munawar …….. Setelah tamat maulid dan qasidah, majlis didahului dengan ucapan walikota (wakil pemerintah), beberapa orang habaib yang bersama rombongan Habib Umar. Aku tertarik melihat seorang murid habib Umar, mat saleh dari Australia. Abdul Karim namanya, kalau tak silaplah! MasyaAllah … beruntung beliau ditarbiah oleh seorang ulama seperti Habib Umar. Setelah mereka membari ucapan … Habib Umar memulakan dengan membaca dan mengijazahkan sepotong hadits dari Shohih al-Bukhari. Seterusnya Habib Umar menyampaikan nashihatnya …. Sila kesini untuk mendengar ceramahnya yang diterjemahkan oleh Habib Munzir al-Musawa dan kemudiannya diganti oleh Habib Ahmad bin Novel bin Jindan [adik kepada Habib Jindan bin Novel]

Setelah tamat majlis, maka rombongan kami pun terus berangkat ke Puncak di Bogor untuk mengikuti Multaqo Ulama Bersama Habib Umar pada keesokkan harinya. Sungguh banyak kenangan manis yang menitiskan airmata ketika aku di Majlis Maulid Masjid al-Munawar ini …. Allahu Allah. InsyaAllah nanti aku sambung pengalaman perjalanan seterusnya … ketika menghadiri multaqo di Puncak Bogor…….

Ampun maaf dengan susunan bahasa yang kelam-kabut. Catatan ini adalah berdasarkan kepada apa yang ku ingat saja kerna aku tidak mencatat apa-apa disepanjang perjalanan ku ini.

_____________________________________________

Notakaki:

Haddatsana adalah merupakan satu isthilah didalam ilmu hadits. Ianya bermaksud ‘telah menceritakabn kepada kami’. Menurut dari sudut istilah adalah berita yang diperolehi itu dengan perawi tersebut mendengarnya sendiri daripada bacaan Shaikhnya. Manakala jika hadits tersebut dibacakan oleh murid (perawi) di mana Shaikh mendengarnya maka apabila perawi mwriwayatkan hadits itu kepada orang lain maka lafaz yang digunakan adalah akhbarana atau akhbarani. Wallahu a’lam.

Tuesday, January 08, 2008

Awal Muharram

Tirai 1428H akan berlabuh sat lagi, dan insyaAllah kita akan melangkah masuk ke tahun 1429H. Sepertimana biasa umat Islam di Malaysia akan menyambutnya dengan membaca doa akhir tahun pada petang 30 Dhulhijjah 1428 dan akan membaca doa awal tahun apabila masuknya Muharram 1429H.

Dan lagumana biasa, akan kedengaranlah kata-kata [maupun dalam bentuk tulisan] …. Doa akhir tahun bid’ah! …. Doa awal tahun bid’ah!Setiap bid’ah dholalah dan setiap dholalah tempatnya di nereka …. Dan pelbagai ungkapan seumpamanya. Seumpama anjing menyalak bukit … namun bukit tetap utuh!
Biaq pi ka depa lah! Toksah dok peduli ka depa.

Maka hari ini hamba ingin berkongsi sedikit pengetahuan mengenai baca doa awal tahun, akhir tahun dan tradisi buat bubur ‘asyura, yang hamba baca dari kitab yang ditulis oleh ulama besar Nusantara iaitu al-‘Allamah Syaikh Daud bin Abdullah al-Fathoni رحمه الله تعالى. Kitab tersebut bertajuk Jam'u al-Fawaid wa Jawahir al-Qalaid. Adapun tentang sunatnya berpuasa pada hari tasu’a dan ‘asyura maka tiadalah hamba sentuh kerana telah maklum semuanya.

Disini hamba bawakan sedikit maklumat mengenai kitab tersebut sebagaimana yang di tulis oleh Tuan Guru hamba al-Marhum Syaikh Haji Wan Muhammad Shaghir bin Wan Abdullah رحمه الله تعالى

Kitab ini selesai penulisannya di Makkah al-Mukarramah pada Jumaat, 27 Jumadilawal 1239H. Di antara manuskrip salinan yang baik dan lengkap yang ditemui ialah salinan oleh 'Abdus Shamad Mahmud Jala, tinggal di Kampung Pusin, Fathoni. Tarikh selesai penyalinan pada Ahad selepas Asar, 8 Rabiulawal 1286H. Tempat melakukan penyalinan di Kampung Pusin, Patani.


Cetakan pertama oleh Mathba'ah al-Miriyah al-Kainah, Makkah, 1303H atas usaha dan tashhih Syeikh Ahmad al-Fathoni رحمه الله تعالى. Ada beberapa lagi edisi cetakan lainnya di antaranya oleh Mathba'ah al-Maimuniyah, Mesir, di Zuqaq Saiyidi Ahmad Dardir, berhampiran Jami' Al-Azhar Al-Munir, pada Zulkaedah 1311. Daripada cetakan pertama hingga terakhir dicantumkan pada bahagian tepinya ‘al-Fawaid al-Bahiyah’ karya Syeikh Nuruddin ar-Raniri رحمه الله تعالى, membicarakan pelbagai hadits. Pentashhih pertama Syeikh Ahmad al-Fathani, cetakan 1311H ditashhih oleh Syeikh Muhammad Tahir bin Muhammad Jalaluddin al-Minankabawi رحمه الله تعالى.


Kandungan secara umum membicarakan pelbagai ilmu pengetahuan: sejarah, aqidah, fiqh, tasawuf, akhlak, hadits, tafsir, doa dan sebagainya. Kandungan dimulakan halaman depan cetakan 1311H tercatat nama al-'Allamah al-Imam Bahjah Din al-Islam, kalimat ini jika diterjemahkan, maksudnya ialah ‘yang sangat alim, imam keindahan agama Islam’. Sesudah kalimat itu, disambung dengan nama beliau iaitu asy-Syeikh Daud ibn as-Syeikh 'Abdullah al-Fathani رحمه الله تعالى.



Pada mukadimah Syeikh Daud as-Syeikh 'Abdullah al-Fathoni رحمه الله تعالى menulis: “Maka inilah beberapa faedah yang amat nyata, dan beberapa kalimah yang tinggi dan beberapa nasihat yang amat nyata, dan beberapa hikayat bagi ahlillah, dan sholihin yang elok. Telah mengasihani Allah akan seseorang yang mengira-girakan barang yang tersebut dalamnya dan iktibar, dan mengamalkan dengan barang yang terkandung padanya, dan mencubakan daripada beberapa hikmah yang dibangsakan daripada Tuhan, dan beberapa nasihat yang amat nyata. Telah aku pungut akan dia daripada beberapa kitab kaum ahli tasawuf daripada beberapa hadits Nabi صلى الله عليه وسلم, dan perkataan sahabat, dan ahli al-wilayat.”


Pada halaman 129, dibawah bab فضل عاشوراء وفضل صوم يومه, al-‘Allamah al-Imam Bahjah Din al-Islam Syaikh Daud bin Abdullah al-Fathoni menulis:

Ini suatu bab pada menyatakan kelebihan hari ‘asyura dan kelebihan berpuasa pada harinya. (Ketahui) olehmu, makna ‘asyura, hari yang kesepuluh daripada bulan Muharram. Kata qil hari kesembilan daripada Muharram, kata qil hari yang kesebelas Muharram. Dan qaul yang shohih, hari yang kesepuluh dinamakan hari ‘asyura dan hari yang kesembilan dinamakan tasu’a.


(Dan) dibaca pada awal tahun iaitu awal bulan Muharram seperti kata Syaikh Jamaluddin Sibth ibn al-Jawzi تغمده الله برحمة, katanya telah mengajar akan daku Syaikh ‘Umar ibn Qudamah al-Maqdisi akan doa akhir tahun dan doa bagi awal tahun katanya sentiasa guru kami berwasiat mereka itu dengan doa ini dan membaca akan dia dan tiada meluputkan daku sepanjang umurku. (Maka adapun) doa awal tahun, maka iaitu:

اللهم أنت الابدى القديم الاول وعلى فضلك العظيم وكرم جودك المعول وهذه عام جديد قد أقبل أسألك العصمة فيه من الشيطان الرجيم وأوليائه والعون على هذه النفس الامارة بالسوء والاستقبال بمايقربني اليك زلفى ياذا الجلال والاكرام

(Dibaca akan dia tiga kali) maka bahwasanya syaithon berkata sanya meminta aman daripada dirinya pada barang yang tinggal daripada umurnya dan wakil Allah dengan dia akan dua malaikat mengawal keduanya daripada syaithon dan tenteranya.


(Dan kata) Syaikh Abu al-Yasiir al-Qatthaan khalifah asy-Syaikh Karim ad-Din al-Khalwati daripada Mirdaas رحمه الله تعالى [Syaikh Karim al-Din Muhammad ibn Ahmad al-Khalwati. Seorang ahli sufi kurun ke-10H berasal dari Khurasan. Wafat.986H di Mesir. Wallahu a’lam – tambahan dari abuzahrah] bahwasanya barangsiapa membaca ayat al-Kursi pada awal Muharram pada pertama tahun, tiga ratus enam puluh kali dengan بسم الله pada awalnya tiap-tiap kalinya dan pada tatkala tamamnya [sempurnanya] dibaca doa ini:

اللهم يا محول الاحوال حول حالنا إلى أحسن الاحوال بحولك وقوتك ياعزيز يامتعال وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Maka dipelihara akan daripada barang yang dibenci akan dia dan telah dicuba, maka sah ia.


(Dan adapun) doa pada akhir tahun maka dibacakan doa ini, iaitu:

بسم الله الرحمن الرحيم اللهم ما علمت في هذه السنة مما نهيتني عنه ولم أتب وحملت فيها عني بفضلك على عقوبني ووعدتني التوبة من بعد جراءتي على معصيتك فإني أستغفرك فاغفرلي وماعلمت فيها مما ترضاه ووعدتني عليه الثواب فأسألك أن تقبله عني ولا تقطع رجائي منك ياكريم

(Dibaca) tiga kali maka bahwasanya syaithon berkata ia telah kami fitnah sepanjang-panjang tahun maka dibinasakan dia di dalam satu saat.


Dalam bulan yang Muharram ini iaitu pada hari ‘Asyura antara yang menjadi kebiasaan kita dikampung-kampung adalah membuat bubur ‘asyura. Maka didalam kitab Jam'u al-Fawaid wa Jawahir al-Qalaid, pada halaman 132:

(Dan kata) Syaikh Ajhuuri dan aku lihat bagi orang yang lain nashnya bahwasanya [Nabi] Nuh [عليه السلام] tatkala turunnya dari safinah [bahtera] dan orang yang sertanya mengadu kepadanya dengan lapar dan telah habis segala bekal mereka itu. Maka menyruh akan mereka itu bahwa mendatangkan dengan barang yang lebih daripada bekal mereka itu. Maka mendatangkan ini dengan segenggam gandum, dan ini dengan kacang ‘adas dan ini dengan kacang ful [pol] dan ini dengan setapak tangan kacang himmasun [kacang kuda] hingga sampai tujuh biji-bijian bagi jenisnya dan adalah iap ada hari ‘asyura, maka mengucap Nabi Nuh عليه السلام dengan bismillah dan dimasakkan dia, maka sekaliannya dan kenyang mereka itu dengan berkat Sayyidina Nuh عليه السلام . Firman Allah Ta’ala:

قيل يا نوح اهبط بسلام منا وبركات عليك وعلى أمم ممن معك وأمم سنمتعهم- سورة هود:48

[Maksudnya] Dikatakan: Hai Nuh, turunlah olehmu dengan sejahtera daripada Kami dan berkat atasmu dan atas umam [umat-umat] sertamu dan umam [umat-umat] yang Kami sukakan mereka itu.


(Dan) adalah demikian ini pertama-tama makana yang dimasakkan diatas muka bumi kemudian daripada taufan. Maka mengambil segala manusia akan dia sunat pada hari ‘asyura dan adalah padanya itu pahala yang amat besar bagi orang yang mengerjakan yang demikian itu dan memberi maka segala fuqara [orang-orang yang faqir] dan masaakin [orang-orang yang miskin], maka dinamakan bubur ‘asyura. Dan jika bid’ah sekalipun, [maka ia] bid’ah hasanah dengan qasad itu.

Tiada ulasan: