Ahad, 6 September 2009

Dapat ilmu

Assalamualaikum.

Alhamdullillah.

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia yang amat dicintai Rasullullah SAW, ahlul bait, para sahabat Nabi Muhammad SAW, para wali Allah, para ulama, para umara, semua muslimin dan muslimat.

Hamba telah berjumpa dengan seorang ustaz yang arif secara tidak sengaja ketika sedang meneliti sebuah buku berkaitan tasawuf yang ditulis oleh Zulkifli al-Bakri. Saat hamba sedang menelaah buku tersebut, ustaz itu menegur hamba. Beliau memberi salam, memperkenalkan diri dan bertanya khabar.

Selepas itu, beliau bertanya adakah hamba tertarik dengan ilmu tasawuf yakni salah satu cabang utama ilmu Islam. Hamba menjawab dengan berkata "ya" sahaja sebab hamba pun tak sangka boleh berkenalan dengan ustaz tersebut secara tidak sengaja. Ustaz tersebut hamba rasa telah berumur lebih kurang 65 tahun ke atas, wataknya bersahaja dan merendah diri.

Selepas itu berlakulah sesi berdiskusi tentang ilmu Allah yang amat luas dan tidak berpenghujung.

Beliau memulakan perbincangan atau lebih sedap majlis ilmu itu dengan Rukun Islam yang pertama iaitu 'mengucap dua kalimah syahadah'. Kata beliau ilmu tasawuf itu bermula dengan mengenali dahulu diri dan Tuhan yang Maha Esa. Mengenal diri itu penting dengan mendalami apa yang dimaksudkan di dalam dua kalimah syahadah yang mesti diucapkan apabila seseorang itu mengaku bahawa dirinya adalah seorang muslim yang percaya kepada Allah yang Maha Esa dan Nabi Muhammad SAW itu sebagai pesuruh Allah. Dua kalimah syahadah:

"Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah dan Aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad SAW itu adalah Rasul Allah"

Beliau juga berkata bahawa alam ini dicipta dengan kalimah "La ilahaillallah muhammadur rasullullah". Apakah signifikan yang timbul apabila alam ini dicipta dengan kalimah agung itu? Allah telah menciptakan alam yang fana ini dengan kalimah agung itu jelas menunjukkan bahawa Tuhan sekalian alam itu adalah Maha Esa, tiada apa yang boleh disamakan dengan kewujudanNYa, Allah itu tempat bergantung sekalian makhluk, Allah itu tidak diperanakkan dan tidak beranak, segala apa yang terkandung di dalam alam adalah milik Allah, segala makhluk tidak terlepas daripada pengawasan Allah. Nabi Muhammad SAW itu adalah penghulu segala Nabi yang mana telah dikhabarkan oleh Allah sejak penciptaan alam. Nabi Muhammad SAW umpama bulan purnama yang telah menerangi alam. Nur Muhammad telah memancar sejak sekian lama dan menyuluh jalan kepada penganut agama yang suci, Islam.

Ustaz tersebut menyatakan bahawa pentingnya memahami syariat, tarikat, hakikat, dan makrifat. Masyarakat umum atau masyarakat awam kebanyakannya lebih terarah kepada syariat sahaja. Tiada penekanan dibuat ke atas tarikat, hakikat, dan makrifat.

Syariat itu merupakan perkara zahir. Tarikat, hakikat, dan makrifat itu adalah perkara batin. Syariat itu merangkumi apa yang mesti dilaksanakan oleh setiap muslim, juga apa yang perlu dijauhi oleh setiap muslim. Tarikat, hakikat, dan makrifat itu adalah perkara yang bersangkut paut dengan hati, roh, dan hubungan dengan Allah melalui mata hati. Mata kasar manusia hanya mampu melihat apa yang kelihatan secara lahiriah tetapi tidak mampu menembusi apa yang terdapat di alam malakut atau alam roh. Hanya mata hati yang dapat melihat apa yang terkandung di alam rahsia. Untuk mendapatkan mata hati yang tidak terhijab bukanlah mudah kerana dosa-dosa yang sering kita lakukan menjadi penghijab kepada mata hati. Tetapi kata ustaz, Allah itu Maha Pengampun. Jadi jika kita selalu beristighfar dan bertaubat kepada Allah, insyaAllah akan diberikan penglihatan mata hati dengan syarat kita menjauhi apa yang telah dilarang oleh Allah.

Ustaz juga telah memesan bahawa ilmu tasawuf mahupun ilmu-ilmu lain mesti dipelajari melalui pengajaran oleh guru yang benar. Pentingnya mencari ilmu daripada guru yang benar adalah untuk mengelakkan daripada tersesat jalan ketika mendapatkan ilmu. Selain itu, ilmu itu cahaya, cahaya tidak akan sampai ke dalam hati orang tidak bersungguh-sungguh, hati yang kotor, dan hati yang terhijab. Guru yang benar dapat membantu untuk membersihkan hati muridnya, seterusnya memudahkan cahaya (ilmu) menusuk ke dalam qalbu.

Banyak lagi yang ustaz tersebut huraikan tetapi tidak dapt diterjemahkan ke dalam tulisan ini.

Akhir kalam kata ustaz itu bacalah dan kajilah ayat 15 di dalam surah Ali Imran dan 20 ayat terawal di dalam surah al-Baqarah.

Semoga semua mendapat manfaat.

Sekian.

Assalamualaikum.

Jumaat, 4 September 2009

Suasana Menyambut Ramadhan al-Mubarak di Mekah 700 Tahun Dahulu

Assalamualaikum.


Alhamdullillah.


Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Rasullullah SAW, ahlul bait, para sahabat Nabi Muhammad SAW, para wali Allah, para ulama, para umara, semua muslimin dan muslimat.


Kisah ini dicedok daripada Berita Harian bertarikh 04 September 2009 dalam ruangan Agama.


Sama-sama kita menghayati kisah ini.


PENGEMBARA agung Islam, Ibn Battutah banyak mengungkap mengenai kehidupan, budaya dan tempat menarik sepanjang 29 tahun mengembara bermula dari tanah kelahirannya di Tangiers, Maghribi pada 1325 (700 Hijrah) meliputi Afrika Utara, Semenanjung Arab, Balkan, Parsi, India, Kepulauan Melayu dan China. Ibn Battutah tidak melepaskan peluang untuk memberi gambaran sambutan Ramadan di kalangan penduduk Makkah ketika kunjungan ke Kota Suci itu. Berikut ialah catatan Ibn Batuttah, lebih 700 tahun lalu yang dipetik daripada buku Pengembaraan Ibnu Battutah (Rihlah Ibn Battutah).


Apabila anak bulan Ramadan muncul, gendang serta kompang dipalu di rumah Amir Makkah dan suatu persediaan hebat dibuat di Masjidil Haram. Hamparan diganti baru, lilin dan obor ditambah sehingga Baitullah bergemerlapan cahaya, berseri-seri dan gilang-gemilang.

Imam berpecah kepada beberapa kumpulan dan setiap seorang bersama pengikut mazhab masing-masing iaitu Syafie, Hambali, Hanafi dan Zaidiyyah. Pengikut Mazhab Maliki pula mengumpulkan empat qari yang bergilir-gilir membaca al-Quran dan menyalakan lilin. Tiada satu ruang atau sudut pun di Masjidil Haram tidak diduduki qari yang mendirikan solat bersama-sama jemaahnya. Bergemalah masjid dengan suara qari dan setiap jiwa menjadi lembut, hati menjadi khusyuk dan air mata pula jatuh berguguran.


Selain itu, ada juga antara penduduk Makkah yang hanya menunaikan tawaf dan solat di Hijr secara bersendirian. Imam Mazhab Syafie adalah paling tekun beribadah. Apabila selesai solat Tarawih 20 rakaat, imam mereka biasanya melakukan tawaf mengelilingi Kaabah bersama jemaahnya. Apabila selesai membuat tujuh pusingan tawaf, farqa'ah (sebatang kayu yang dililit dengan kulit binatang yang nipis di hujungnya) yang dibawa di hadapan khatib pada Jumaat seperti yang diceritakan sebelum ini, dipalu sebagai pengumuman supaya setiap orang kembali menunaikan solat.


Kemudian imam mendirikan solat dua rakaat dan sesudahnya pula, menunaikan tawaf sebanyak tujuh pusingan. Beginilah keadaannya sehingga beliau menyempurnakan 20 rakaat yang lain bersama-sama jemaahnya. Kemudian mereka mendirikan pula solat syaf (genap) dan witr lalu bersurai. Imam yang lain pula tidak membuat sebarang penambahan kepada adat yang biasa diamalkan ketika menunaikan solat.


Apabila tiba waktu sahur, Mu'azzin Zamzami akan menjalankan tanggungjawab untuk mengumumkan waktunya dari menara yang terletak di timur Masjidil Haram. Beliau akan berdoa, memberikan peringatan dan galakan kepada orang ramai supaya bersahur. Ini dituruti oleh semua mu'azzin di menara yang lain. Apabila seorang daripada mereka bersuara, sahabatnya akan menjawab. Di puncak setiap menara pula ada sekeping papan yang di hujungnya diletakkan sebatang kayu secara melintang. Dua lentera (lampu) besar yang dinyalakan dan diperbuat daripada kaca digantungkan pada kayu ini. Apabila waktu fajar semakin hampir dan peringatan supaya berhenti makan diberikan dari semasa ke semasa, kedua-dua lentera tersebut diturunkan. Mu'azzin pula mula melaungkan azan dan ia tingkah-meningkah antara satu sama lain.


Bumbung rumah di Makkah, semoga Allah memuliakannya, setara dan mendatar. Oleh itu, sesiapa yang rumahnya jauh sehingga tidak dapat mendengar azan akan dapat melihat kedua-dua lentera itu dan bersahur. Apabila tidak lagi dapat melihat kedua-dua lentera, ia akan berhenti makan.



Pada 10 malam ganjil (witr) yang terakhir Ramadan, penduduk Makkah akan mengkhatamkan bacaan al-Quran. Kadi, fuqaha dan pembesar turut menghadiri majlis berkhatam ini. Orang yang membaca bahagian yang terakhir al-Quran ialah anak kepada seorang pembesar Makkah. Apabila ia selesai mengkhatamkan bacaan al-Quran, sebuah mimbar yang dihiasi sutera dibawa untuknya dan lilin pun dinyalakan. Kemudian ia menyampaikan khutbah. Apabila selesai khutbah, bapanya akan menjemput orang ramai datang ke rumah dan menjamu mereka dengan makanan yang banyak serta pelbagai kuih-muih.



Begitulah amalan penduduk Makkah pada setiap malam witr. Bagaimanapun, malam yang paling mulia di sisi mereka ialah malam ke-27. Sambutan mereka untuk malam ini adalah lebih hebat daripada sambutan yang dibuat terhadap malam yang lain. Pada malam ini, al-Quran dikhatamkan di belakang Maqam Nabi Ibrahim. Bertentang dengan Hatim Mazhab Syafie, sebuah pentas didirikan. Pentas ini diperbuat daripada alang kayu yang bersambung dengan Hatim itu. Di antara kedua-duanya pula dilintang papan yang panjang. Pentas ini dibina sebanyak tiga tingkat dan di puncaknya diletakkan lilin serta lentera kaca. Sinaran cahaya menyilaukan mata memandang. Kemudian imam datang dan menunaikan solat Isyak. Kemudian beliau mula membaca surah al-Qadr. Imam pada malam sebelumnya akan menghentikan bacaan sebelum Surah al-Qadr.


Semua imam berhenti menunaikan solat Tarawih untuk memberikan penghormatan kepada majlis berkhatam al-Quran di Maqam Nabi Ibrahim dan mereka sendiri datang menghadiri majlis berkhatam al-Quran ini untuk mengambil berkat. Imam menamatkan bacaan dengan membaca surah terakhir dalam dua salam iaitu empat rakaat. Kemudian beliau akan bangun berkhutbah dengan menghadap Maqam. Selesai berkhutbah, imam akan mendirikan solat semula dan orang ramai pun bersurai. Majlis berkhatam al-Quran pada malam yang ke-29 pula diadakan di Maqam Mazhab Maliki. Sepanjang malam itu, khutbah akan disampaikan dan tiada upacara kemegahan lain yang diadakan selainnya.

Sekian.


Moga kita mendapat manfaat daripada kisah tersebut.


Assalamualaikum.

Khamis, 3 September 2009

Perbanyakkan zikir

Assalamualaikum.

Alhamdullillah.

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia yang amat dicintai Rasullullah SAW, ahlul bait, para sahabat Nabi Muhammad SAW, para wali Allah, para ulama, para umara, semua muslimin dan muslimat.

As-Sheikh Daud Bin As-Sheikh Abdullah Al-Fathani menerangkan di dalam kitabnya 'Dhiul Murid' tentang kelebihan berzikir.

Firman Allah di dalam surah al-Anfal, ayat 45 yang bermaksud:

"Dan sebutlah nama Allah akan sebutan yang banyak, semoga kamu mendapat kemenangan"

Firman Allah di dalam surah al-Ahzab, ayat 35 yang bermaksud:

"Dan mereka yang banyak berzikir menyebut Allah, lelaki dan perempuan, disediakan Allah bagi mereka keampunan dan pahala yang amat besar"

Dalil hadith, antaranya sabda Rasullullah SAW yang menerangkan firman Allah (Hadith Qudsi):

"Aku pada sisi sangka hambaKu denganKu. Aku bersertanya bila ia ingat akan Aku, maka bila ia ingat akan Aku di dalam dirinya, Aku ingat akan dia di dalam diriKu. Dan jika ia menyebut Aku pada perhimpunan, Aku sebut dia pada perhimpunan yang lebih banyak daripadanya. Dan jika dia mendekati Aku sejengkal, Aku akan mendekati kepadanya sehasta. Dan jika dia mendekati Aku sehasta, Aku akan mendekati kepadanya sedepa. Dan jika dia datang kepadaKu berjalan, Aku akan datang kepadanya berlari"

Demikianlah sedikit sebanyak kelebihan berzikir seperti yang telah diterangkan oleh As-Sheikh Daud Al-Fathani.

Amalan berzikir tidak hanya dilakukan ketika melaksanakan solat.

Amalan berzikir mesti dilakukan setiap masa dengan apa cara sekalipun supaya kita tidak lupa akan Allah.

Sesetengah ulama telah mengklasifikasikan amalan berzikir kepada dua cara iaitu:
1) zikir jahar yakni berzikir secara nyaring
2) zikir khafi yakni berzikir secara senyap atau di dalam hati
(cara berzikir ini merupakan perkara furu' yang mana menjadi perkara khilaf di dalam pelbagai aliran ajaran Islam)

Oleh itu, terpulang atas diri kita untuk memilih cara terbaik untuk sentiasa mengingati Allah.

Moga kita semua mengambil pengajaran daripada apa yang telah disampaikan oleh ulama besar tersebut.

Moga kita sentiasa hadirkan hati kepada Allah agar selalu di dalam mengenangNya.

Sekian.

Assalamualaikum.

Rabu, 2 September 2009

Luahan Hati Penduduk Shah Alam

Assalamualaikum.


Alhamdullillah.


Selawat dan salam ke atas junjungan mulia yang amat dicintai Rasullullah SAW, ahlul bait, para sahabat Nabi Muhammad SAW, para wali Allah, para ulama, para umara, semua muslimin dan muslimat.


Tulisan ini dicedok daripada Utusan Malaysia bertarikh 02 September 2009 (ruangan Forum).


MINGGU ini masalah kepala lembu menjadi tajuk utama dan isu negara. Maka ramailah yang membuat komen tanpa mengetahui secara khusus kenapa ia berlaku. Memang mudah menyalahkan orang. Tanpa sebab besar tidak akan berlaku tindakan sedemikian.


Artikel yang ditulis oleh Abdullah Bukahri Abdul Rahim, meminta langkah drastik diambil oleh pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk segera mencuci tahi yang telah dipalitkan oleh kumpulan yang membawa kepala lembu.


Saya ingin menyatakan, tindakan penduduk Seksyen 23 Shah Alam adalah kerana bantahan mereka tidak diberi perhatian oleh pihak berkuasa. Kami yang tinggal di Seksyen 19 juga menghadapi masalah yang sama berhubung kuil yang telah berlarutan begitu lama.


Masalah di Seksyen 19 sudah memakan masa 21 tahun masih belum selesai hingga ke hari ini. Aduan, bantahan, perjumpaan telah dibuat oleh persatuan penduduk dan individu tetapi tidak mendapat tindakan yang sewajarnya.


Setiap kali kuil itu diarahkan berpindah pasti ada campur tangan pemimpin politik yang akan melewatkan proses itu. Campur tangan inilah yang menyukarkan pihak berkuasa untuk bertindak. Kuil itu yang pada mulanya kecil makin lama makin membesar tanpa pelan dan permit daripada pihak berkuasa tempatan (PBT).


Selepas bekalan air dan elektrik dimasukkan, aktiviti mereka semakin hebat. Kuil itu hanya di seberang jalan rumah penduduk Islam Seksyen 19. Apa perasaan pembaca apabila setiap hari kami terpaksa mendengar lagu-lagu Hindu yang membingitkan telinga?


Bila mereka mengadakan keramaian mereka buat perarakan di hadapan rumah penduduk Islam. Gangguan bergendang keramaian berjam-jam lamanya. Terlalu banyak masalah sampingan yang terpaksa kami hadapi jika hendak disenaraikan di sini.


Aduan terpaksa dihantar dari semasa ke semasa kepada pihak-pihak atasan. Namun bila ada campur tangan politik perkara ini sering terbantut. Gangguan bising yang dihadapi semakin teruk apabila Pakatan Rakyat mengambil alih negeri Selangor.


Sikap toleransi pemimpin Selangor telah menyebabkan gangguan yang dihadapi semakin teruk. Mereka bergendang hingga ke tengah malam mengganggu ketenteraman penduduk tempatan.


Mereka hampir semuanya datang dari luar kawasan kami. Mereka berani mengugut jika ada penduduk yang menegur mereka. Botol-botol arak bersepah di merata-rata kawasan berhampiran Jalan 19/28. Gangguan bising pemuda India mengganggu kehidupan kami.


Kami merayu bantuan dan membuat aduan kepada pelbagai pihak tetapi tiada tindak balas. Ketika keadaan sudah menjadi kronik penduduk merayu bantuan NGO Islam. Tindakan drastik yang diambil oleh NGO Islam untuk membantu penduduk menyebabkan ada sedikit perubahan apabila gangguan bising berkurangan.


Pada 29 Disember 2007 maklumat yang diterima daripada Jabatan Perancang Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) memaklumkan kuil akan dipindahkan ke Seksyen 22.


Apabila Pakatan Rakyat berkuasa selepas Mac 2008, kuil itu hendak dipindahkan pula ke Seksyen 23, kawasan majoriti penduduk Islam. Penduduk Seksyen 23 sudah maklum apa yang dialami oleh penduduk Islam Seksyen 19, sebab itu mereka membantah. Malangnya bantahan mereka tidak diambil berat oleh kerajaan negeri dan diminta bertolak ansur. Jadi siapakah yang bersalah?


Apabila kepala lembu diusung sebagai tanda protes semua buka mata. Pelbagai bantahan kita dengar. Tetapi apabila masalah gangguan berlaku kepada orang Islam, SABARLAH!


Moga kita semua mengambil iktibar daripada kisah di atas.


Sekian.


Assalamualaikum.